Ridpass 32

Red med Helen i ridhuset. Blev mycket jobb från marken innan jag hoppade upp. Eftersom att förra passet var helt värdelöst dåligt så ville jag börja om lite från början och göra det tydligt för Prinsen. Bara för att vi inte klarade av det vi blev ombedda att göra i tisdag betyder det inte att jag inte tänkt göra det. Jag tycker att det var fel att göra på det sättet som vi blev ombedda att göra det och jag kommer hädanefter att göra det på MITT sätt.
 
Så jag började från marken att flytta undan bogen genom att sätta tummen i bogen, först lätt tre gånger för att sedan öka intensiteten tills han flyttar undan och då får han beröm genom en strykning på samma ställe istället. Efter att han börjat klicka detta (förstå), ställde jag in huvudet och bad honom att flytta igen (bort från mig) på samma sätt men med huvudet mot mig. Det gick också tillslut. Det var inte bra, men han gjorde rätt några gånger och nu ska vi nöta på tills han flyttar som ett rinnande vatten undan för tryck.
 
Skrittade mest när jag satt upp men travade några varv på volt för att komma igång igen och inte få prestationsångest, som jag kände just då. En kommentar om att man inte klarar av sin egen unghäst kan sätta sig djupt och den är svår att glömma... Jag är förbannad över att jag ens slösade 300 kr på att bli idiotförklarad och dessutom ovän med min häst... Men nåt nyttigt fick vi väl samtidigt ut; hur vi inte vill göra saker och ting!
 
Traven gick väl sådär, han bromsade och ville inte gå fram ärligt för skänkeln.
 
Mitt gullegryn

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0