Det skulle bli ett ridpass men som blev ett markpass

Planerade att rida idag eftersom att jag bara har 3 dagar innan vi åker till Spanien.

Men. När jag var i stallet idag och friserade och gjorde iordning Prinsen så kom H och C och skulle rida så jag såg en möjlighet att träna det som är vår svaghet; att Prinsen tappar fokus på mig när det kommer in nya hästar i ridhuset.

Så vi gick först till ridhuset, så jag skulle få släppa han, så han skulle få springa av sig. Men det enda han ville var att lägga sig ner... Och det är INGET han får göra med min älskade gamla Frank Baines på ryggen! Och det gjorde han inte heller. Om än han var halvvägs ner...

I alla fall så tränade vi att flytta fram- och bakben från marken och att flytta runt i en cirkel. När de andra hästarna sen kom in blev han väldigt ofokuserad och blåste upp sig så då fick han gå på en liten volt runt mig tills han hade fokus på mig igen. Han är en väldigt mjuk häst så det gör mig ont i hjärtat att tränaren sa att jag inte klarar av honom och att han var dum... Min häst är bland de enklare och snällare hästar jag mött. Han är lat och därmed väldigt lätt att få att lyda, eftersom det inte krävs mkt för att han ska tycka det är roligare att vara med än emot mig. Han är ingen som orkar bråka med andra ord och det tackar jag för. Allt handlar bara om bra markarbete!

Jag är säker på att Prinsen kommer att bete sig när jag sitter på om jag får han att lyssna från marken först. Vi bygger ett band till varandra så att vi båda kan vara trygga i alla olika situationer. Har man bara ett universal kommando som funkar för att lugna ner och få fokus igen så har man mkt vunnit! Det är väl lite där vi missat när vi lullat runt själva i ridhuset utan att någon stört oss. Men nu är vi redo att bygga vidare!

Min häst kommer bli en stjärna:) Förr eller senare. Utan någon annans stjälp.


Bild från i kanske tisdags? Innan jag åkte till Piteå iaf.


Kommentarer
Postat av: Anna

Det är väl inte så konstigt om han reagerar på nåt han inte är van?! Så fortsätt utsätta er för sällskap så fixar ni det utan problem på ett tag. Och jag är säker på att du kommer fixa honom utmärkt!

2013-04-18 @ 06:23:36
URL: http://dressyranna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0