Ridpass 5 (Moreno)

Idag så hade vi hjälp av Moreno från marken. Det var lärorikt att få någon annans åsikter och idéer på hur jag ska lösa problemen som vi stött på. Eller problem och problem...vi har haft lite svårt att komma upp i hastighet, men det kändes som att vi löste det idag. Det är ju superbra att ha någon som pushar en att vara lite tuffare än vad man är när man sitter själv i ridhuset.

Så idag travade vi runt flera varv i ridhuset (typ 6 varv, haha). Till en början var det lite vingligt och styrningen fungerade inte jätte bra. Men nu var det ju fokus på framåtbjudningen och inte styrningen. En sak i taget. Men självklart så försökte jag styra så gott det gick och det gick bra till slut. Riktigt duktig häst! När han väl kommer igång så får han fart på traven. Tog till och med några steg i galopp som slutade med ett litet skutt och sen halt, haha. Det är skönt men samtidigt frustrerande att ha en häst som hellre stannar än går fram...
 
Nu kommande pass så ska vi fortsätta med att trava och lite senare komma upp i galopp. Det är viktigt att inte bara skritta och trava för länge så hästen till slut tror att den inte får galoppera. Så vi ska galoppera nån långsida bara för att han ska lära sig att det är kul. Den 10e oktober har vi nästa pass för Moreno och sen blir det nog lite vila för min herre. Offe känns väldigt loj just nu så beroende på hur han känns ska jag rida 2-3 pass i veckan.
 
Nästa pass blir nog lördag.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0