Ridpass 4

På onsdag så ska vi rida för Moreno, så idag ska vi bara fortsätta som vanligt med alla rutiner vi har. När vi kommer till ridhuset så skrittar vi först fram några varv, för att sedan ta longerlinan och gå på volt där han måste lyssna på mina kommandon för skritt, trav, halt, osv. När han lyssnar där gör jag några böjningar åt varje håll för att se att han lyssnar på sidförande tygeltag (så man har en nödstopp om något skulle hända, typ sken eller bockningar osv.). Efter det slår/skramlar jag med stigbyglar/stiglädren, hänger lite i sadeln/stigbygeln för att förbereda honom på vad som komma skall. Efter det går jag och hämtar pallen, ställer honom vid pallen och sätter foten i stigbygeln. Ser till så att han står still, sedan hänger jag lite osv. så länge han står still. Fortsätter han att stå still sitter jag upp helt enkelt.
 
Detta är vår lilla procedur innan jag hoppar upp. Allt detta för att försäkra mig om att han lyssnar på mig och inte har överskottsenergi eller andra busiga idéer på gång. Varför använda sig själv som testdocka när man kan jobba från marken för att förhindra flygturer? =)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0