Prinsens situation idag

Prinsen är tokigare än vanligt för tillfället. Han sparkar och bockar i boxen. Ibland hinner han till och med ta ett galoppsprång där inne. Och det spelar ingen roll om jag är i boxen eller inte när han får sina ryck... Men det är ganska förståeligt att han är lite crazy med tanke på att han knappt kan gå i hagen eftersom att det är knöligt och fruset så det gör ont för honom att gå och han haltar fram.

Så då kan man ju tycka att jag borde motionera honom i ridhuset... Men, han har fått ett överben på vänster fram så han får inte aktiveras för mycket... Så jag promenerar med min knäpphäst, vilket inte är jätte kul jämt. Men det går rätt bra ändå! Jag brukar ta kedja under hakan på honom för säkerhetsskull när han verkar busig. Jag har bara kedjan som en säkerhet ifall han skulle få för sig att stegra, sparka, springa över mig, slänga med huvudet, osv. (vilket han gör, ibland).

Jag anser att samma sak gäller för kedjegrimskaft som för bett: Det är inte hårdare än handen som håller i det.

När jag har kedja på Prinsen så håller jag "hårt" i grimskaftet, men så att grimskaftet fortfarande är slackt. Så när han gör sin släng med huvudet, som han brukar göra (suck) så får han dra sig själv i huvudet... Tyvärr. Och stegrar han så är det samma veva, då tar det stopp. Det tar stopp men utan att jag gör något dumt mot honom. Förhoppningsvis kopplar han detta till att det är ok att gå brevid matte men inte ok att slänga med huvudet och stegra runt matte.


Prinsen som oskyldig bäbis (Foto: Mikael Reynberg)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0