Snökaos?

Inatt/idag har det snöat, säkert hela 2 cm! Så nu är det vitt på marken! Jag hoppas att min busiga häst håller sig i skinnet så han inte halkar och sträcker sig. Det var däremot jätteroligt att de var ute med världens minsta plogbil tidigare idag och skottade gångvägarna... Som att det behövs skottas när det snöat ca 2 cm:) Allting är ju relativt har jag hört.

Veckan som varit har varit allt annat än lätt och rolig. Jag har varit bekymrad och negativ till ungefär allt. Skolan har kännts skit, stallet har kännts skit, ekonomin är skit. Men allt löser sig!

Har funderat över plugget väldigt mycket, om jag ska läsa ett eller två år...eller rent av hoppa av på studs. Men det är ingen runt om självklart som tycker jag ska hoppa av nu, när jag läst ett halvår och bara har några månader kvar. Men det har kännts så tråkigt och orättvist att jag var nära att göra det i veckan. Men nu har jag funderat igenom allt och jag får stå ut tills jag minst har en magisterexamen i alla fall. Har jag kämpat såhär länge är det ju inte läge att lägga av. Tävlingsmänniskan i mig kommer fram och motiverar mig att kämpa lite mer så att jag kan nå det mål jag satt upp. Men jag ska i alla fall maila och prata med min lärare om vad som gäller för magister vs masterexamen. Får jag kraven för de olika examerna svart på vitt så kan jag ju sedan avgöra vad jag vill välja.

Stallet har ju också kännts skit. Dels för att hästen varit knäpp och knockade mig i söndags. Men han har redan skärpt sig väldigt mycket och fått betydligt mycket mer respekt för sin lilla matte. Jag förespråkar inte "våld" mot hästar men när min häst är ouppmärksam och för nära inpå mitt eget personliga space så behöver han få veta att han har gått över gränsen och bör hålla lite längre avstånd. Det är precis så hästar beter sig mot varandra och vi kan ju inte lära hästar att tala vårat språk, men vi kan ju lära oss deras och kommunicera på deras sätt. Dock gäller det ju att vara lika förlåtande och rättvis som hästarna är, att agera i exakt rätt tillfälle. Som regel har jag lärt mig att man har 3 sekunder på sig att "slå" hästen om den gör något dumt (till exempel knockar matte i huvudet, bits eller sparkas) innan man är för sent ute och hästen inte förstår varför den blivit "slagen". Men hur som helst, så har stallet också kännts skit för att det varit minusgrader i stallet. Vem fan vill arbeta och pyssla med sin häst i minusgrader? Mocka med en grep som är minusgrader som kyler ner händerna, vattenkranen har frusit, hästarna måste gå in till lunch för att värma upp stallet som ändå läcker som ett såll, så det spelar ändå ingen roll. En dag när jag kom till stallet var det -3 ute och -5 i stallet... Men nu är det förhoppningsvis varmare väder på gång, så vi kan få vatten och värme i stallet igen. Patetiskt att stallet inte kan hålla plusgrader när det endast varit -12 ute som mest, när stallet hemma i Piteå håller +7 när det är -30-40 grader ute... Man får ju faktiskt FÖRSÖKA att hålla värmen i stallet, finns massor kvar som går att göra i stallet. Jag säger då bara att jag kommer inte stå i detta stallet en vinter till om inget förändras!


Idag är det förmodligen snö över hela hagen eftersom marken har hunnit frysa.
Ska bege mig ut snart och ta med mig kameran och ta några kort med tänkte jag.
Kanske att jag ska klippa manen på poahästen idag?!?!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0