Vem har rätten att bestämma vad som är "rätt" och "fel"?

När personer från olika delar av landet och kulturer möts så uppstår det självklart uppenbara skillnader mellan kulturerna och hur man pratar i olika delar av landet. Det krävs att ha ett öppet sinne och kunna ta in den andra kulturen utan förutfattade meningar. Vem bestämmer vad som är rätt och vad som är fel? Vem har rätten att säga att någonting den andra personen säger är fel? Och nu syftar jag inte direkt på vilka åsikter man har utan enskilda ord som man säger. Jag tycker personligen att det är charmigt att folk från olika delar av landet säger olika saker åt samma sak. Jag tycker att skånska är en härlig dialekt men att norrländska också är det!

Jag kom att tänka på det i förra veckan när jag träffade nya personer (i och med ny utbildning och letande av stallplats) att jag tänkte på vad jag sa för att jag inte skulle säga något slang hemifrån som dom inte skulle förstå. Men varför ska jag tänka på vad jag säger hela tiden när alla ändå borde förstå vad jag menar. Och gör dom inte det så kan dom ju bara säga till. Det är charmigt med dialekt och jag vägrar ändra min!

Dagens fråga:
Heter det hårblås, hårtork eller fön?


Förloraren är den som tror sig ha rätt...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0