Stallgång vs Spolspilta

Jag har inte tänkt på det tidigare men som J sa igår så kan spolspilta vara ett bättre ställe att ställa upp en unghäst på eftersom att hästarna i stort sett inte kan kasta sig bakåt. Prinsen har fått stå i stallgång hela sommaren och han har försökt mer än en gång att luta sig bakåt i linorna, men som tur är har linorna inte gått av och han har gått fram igen. Förhoppningsvis har han lärt sig att han inte "kan" ha sönder linorna i gången (för kan kan han alltid). Det är nog ganska tur att han fick lära sig i så låg ålder, medan han än inte var så tung och stark.

Igår stod han i stallgången medan jag mockade. Det enda problemet vi har nu är att han krafsar, men det blev bättre ju längre han fick stå. Det blev lite av en ond cirkel i början då han var otålig och krafsade för då sa jag åt honom och det i sin tur gjorde ju att det tog längre tid att mocka och när det tog längre tid att mocka blev han mer otålig osv... Men jag är envisare än han, så det ska nog bli bra!


Uppställningsplatsen är precis utanför Prinsens box och som ni ser så är det en vägg bakom (likt en spolspilta) så hästarna kan naturligt inte kasta sig bakåt = bra för unghästar.

Kommentarer
Postat av: Anna

Perfekt!

2011-09-15 @ 09:16:29
URL: http://salentein.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0