Skåne vs. Norrland

Detta är en utav de nya kategorierna som jag har lagt till. Här tänkte jag ta upp några olika skillnader som jag har lagt märke till mellan Skåne och Norrland.

En stor skillnad i hästhållningen mellan Skåne och Norrland är att norrlänningar i regel inte vill ha utetäcke på hästen i stallet. Under alla år som jag har haft häst i Piteå så har vi alltid försökt att ha vår ponny utan täcke i stallet så länge som möjligt för att hon ska få "lufta" pälsen under natten för att sedan ha täcke på sig ute. Men under de kallaste veckorna på vintern så har hon haft ett stalltäcke på sig över natten och sedan ett vintertäcke över det ute.

Här i Skåne så sätter de i regel inte på hästarna något täcke på morgonen innan utsläpp. Så det betyder alltså att hästarna måste ha på sig det täcke som de ska ha i hagen dagen efter i stallet över natten. Det känns som att ett stalltäcke andas betydligt mycket mer än vad ett regn-, övergångs- eller vintertäcke gör. Utetäckena blir dessutom väldigt slitna av att de kliar sig och rullar med de i boxen...

Pluspoäng till alla norrlänningar som sliter med att ta av och sätta på utetäcken varje dag!


Of Course Amor i sin box igårkväll med sitt regntäcke på sig...

Kommentarer
Postat av: P

Snygg grabb!

2011-10-26 @ 22:00:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0