Skåne vs. Norrland

I allmänhet i Norrland eller i alla fall i Norrbotten så är synen att hästarna ska få gå ute i hage så länge som möjligt varje dag. Även tävlingshästar på högre nivå får gå ute i hage i stort sett hela dagen. Undantaget vi har haft i stallen där vi har haft hästar i Piteå är att hästarna inte går ut om det är kallare än -25 eller så får de gå ut någon timme mitt på dagen när det är så pass kallt. Annars går i alla fall vår häst i Piteå ute från morgonen (7-9) till eftermiddag/kväll (17-19).

Här i Skåne verkar det vara vanligt att hästarna, och då i regel så kallade "tävlingshästar", får komma in till lunch. Så de står alltså bara ute några få timmar på förmiddagen (kanske 7-13) sedan står de resten av dygnet i stallet och ugglar. Det är väl okej att ta in hästen till lunch om den trivs bättre i stallet, men det är ju inte alla hästar som gör det (egentligen borde väl ingen häst gilla att stå inne när hästar är gjorda för att vandra större delen av dygnet?!).

Prinsen har varit tvungen den senaste veckan att gå in till lunch eftersom att den enda hagkompisen (en tävlingshäst) han har går in till lunch... Prinsen verkar dock klara det ganska bra, men jag tycker inte om det! Den andra hästen verkar inte heller gilla det för fast än den står i andra delen av stallet (där det är lugnare) så står den och krafsar och sparkar i boxdörren rätt så mycket, när jag är i stallet på eftermiddagen i alla fall.

Vad tycker Ni om detta ämne? Ska hästarna stå inne eller ute större delen av dygnet?


Prinsen i sin box

Kommentarer
Postat av: P

Utan tvekan ska hästar stå ute så mycket som möjligt, helst 12 timmar eller mer. Det kanske blir mer lera att borsta bort men hästen mår definitivt mycket bättre och det blir dessutom mycket mindre risk för olater som hovskrap, vävning och krubbitning.

2011-10-29 @ 21:26:22
Postat av: Emma

Ooh detta är nåt som disskuteras ofta tror jag! Jag tycker absolut att dom ska vara ute större delen av dygnet! Jag hade inte heller tyckt om att mina skulle måsta gå in till lunch, och lite extra "hemskt" när de är ung hästar.. :(

2011-10-31 @ 13:45:32
URL: http://emmadysholm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0