Jag har valt sida!

Som jag har velat fram och tillbaka över vilken vinterjacka jag skulle köpa. Jag har alltid velat ha en jacka med äkta päls på luvan, men nu när jag stod med en fin dunjacka med äkta päls på luvan så var det något som hände och inte kändes rätt. Det kändes inte okej att köpa en jacka med ett dött djur på luvan. Varför? Varför vill jag ha ett dött djur på min luva? Jätte mjukt och fint, men är det värt djurets liv? Nä, det tycker inte jag, så nu har jag valt sida. Jag kommer aldrig att bära äkta päls! Helst inte äkta dun heller för den delen. Stackars fåglar som plockas levande.

Jag tycker det var lite osmakligt i helgen på hopptävlingarna på Helsingborgs Fältrittklubb när säkert hälften av alla ryttare och medhjälpare bar äkta päls på luvor, mössor, västar, osv. När jag är på tågstationen i Lund förundras jag också över hur många det är som bär päls... Förut har jag tyckt att det har varit fint och blivit lite smått avundsjuk på alla som haft en fin jacka med äkta päls, men nu blir jag mest äcklad och ser bara ett dött djur runt deras hals... Usch och fy!

Okej renskinn eller läder osv. men just päls där djuret dödats endast för pälsens skull känns inte ok. Jag är av den åsikten att det är bra om man kan använda allt på djuret om det nu överhuvudtaget ska dödas. (Jag skulle kunna överväga att bli vegetarian och jag väljer gärna vegetariska rätter när det finns på menyn.) Äckliga hundgodisar som grisöron, snäckor, trynen, osv, är ju jättebra för då används delar av grisen som annars hade slängts!

Men men, jag är nöjd med min jacka, som INTE har äkta päls på luvan eller innehåller dun.


Söta renar på Havsbadsvägen för någon vinter sedan.
Den mest relevanta bilden jag kunde hitta till detta tema bland mina egna bilder...

Kommentarer
Postat av: Pallan

Ja tänka sig att över en miljon minkar slaktas, mördas, i november månad i Sverige bara för att de ska bli päls. Giriga, äckliga svenskar som ska bära päls..

jag vill bara spy när jag ser någon med päls på sig. Skamligt.

2011-11-23 @ 17:23:33
URL: http://pallan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0