Hästar

Äntligen har de fått hästar till Dub Parks Memorial Arena! Så idag gjorde Chris lite demos, sen fick en kille och jag prova på var sin häst. Jätte roligt! Jag fick prova på en ettårig liten supersöt fux-hingst (Chris upptäckte att det var en hingst efter att jag var klar, så den hästen flyttades till en egen hage efter det). Det enda vi gjorde idag var att flexa (det är svårt att översätta till svenska när man hör allt på engelska) huvudena åt sidan, lära dem att släppa tryck och böja halsen åt sidan medan de står stilla.

Min lilla hingst ville inte stå stilla utan han ville helst gå omkring och titta efter sina kompisar eller annat runt i kring, men till slut gav han mig uppmärksamheten och stannade och böjde halsen. Vi snurrade på ett bra tag innan han tyckte det var värt att stanna. Och efter det gick det hur lätt som helst! Det enda jag var tvungen att göra var att lyfta upp armbågen och ta ytterst lite i grimskaftet för att få han att ge huvudet.

Chris menar att om man lär hästen att flexa huvudet åt sidan så har man mycket vunnet när man ska hoppa upp och rida första gången. Han jämför det med skidåkning; kan man vinkla/svänga skidorna åt sidan så kan man sänka farten. Samma gäller med hästar; kan man böja huvudet åt sidan så kan man sänka farten och det blir inte lika farligt att hoppa upp på en oriden häst.

Idag hade de fått dit fem hästar:

-ett mustangsto, som är hanterad lite från marken, fux med ljus man och lykta
-en fet quarter (sto), 3-4 år som är riden ca 40 dagar (alltså ganska efter i sin utveckling) har stegrat över med Chris, roan
-en quarterhingst, 1 år, fux med en liten stjärn
-två bruna quartrar, helt utan tecken, 2 år förmodligen, inte gjort mycket med (enda jag kunde hitta som skiljer dem åt är att den ena har jätte lite pannlugg, annars i princip identiska! Undra om båda är ston... En var ett sto iaf.) Den ena är väldigt tillgiven ändå och verkar ha en vilja att komma fram till människor.

Förhoppningsvis kommer det fler unghästar till arenan snart så vi får var sin! Vi är 10 i klassen nu...

Imorgon fortsätter vi med markarbetet på "våra" unghästar! :) De ska förhoppningsvis sätta upp 2 round pens till, så då har vi 5 stycken att arbeta i. Det här kommer bli jätte kul!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0