Det bruna stoet

Idag blev det så att jag arbetade med det bruna stoet (utan vitt ben). Hon var trevlig, men hade lite problem med att förstå att hon skulle flytta frambenen åt sidan. Så vi jobbade ganska mycket med det och det gick bra tillslut. Det fanns inte så mycket annat att klaga på hos detta lilla söta sto. Hon var jätte mysig och lugn. Satt upp på henne tre gånger och red runt lite i rundcorallen. Eller förresten, vi hade ganska stora problem från början med att gå rak fram. Hon ville väldigt gärna återvända till grinden mot hagen, där feta Roany stod. Men till slut så gillade hon läget och det gick bra att rida runt hela rundcorallen. Jag fick slänga över grimskaftet över huvudet några gånger fram och tillbaka för att få henne att gå rak, men när hon väl fattade poängen så behövde jag inte det längre. Travade några steg med henne också, men ville inte pressa henne för mycket så det fick räcka.

Mycket trevlig unghäst. Avslutade med att borsta av hela henne och hon verkade gilla det, stod helt stilla och hängde med huvudet.


Hästen längst till höger tränade jag med idag

Chris visade oss idag att använda en pinne för att öka "människans personliga område". När hästen står still så kliar man med pinnen på pannan och halsen men går hästen fram så viftar man med pinnen för att visa först "fjäderlätt", backar inte hästen undan då gör man det lite hårdare, alltså petar på grimskaftet kanske. Backar inte hästen undan då så kan man slå på spännet av grimskaftet för att göra det ännu tydligare och direkt hästen tar ett steg bakåt slutar man och kliar hästen igen på pannan eller halsen. Detta går också att göra genom att "slå" mot frambenen. Man börjar i luften, backar inte hästen slår man lätt på benen, backar den inte undan då slår man lite hårdare osv, tills den backar undan då slutar man och klappar hästen för att den gjort rätt. Alltså gå undan för tryck.

Nu ska jag hoppa i duschen sen måste jag gå till biblioteket och skriva ut min quiz som ska lämnas in imorgon. Jag måste, men jag vet inte om jag orkar.. Jag skulle kunna göra det imorgon efter min första lektion kanske... Om inte biblioteket är fullt då... En annan sak som jag måste göra idag är träna... Måste träna 2 h i veckan på gymmet för att vara med i Equestrian Team.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0