Dagens pass


Roany

Idag fick vi jobba lite mer självständigt med hästarna. Det var jätte kul! Vi har dock inte fått några fler hästar än, så vi var några hästar kort. Chris sa att alla kunde ta en häst, vilken som helst utom Roany... Vem fick Roany? Jo, jag! Men hon var trevlig. Hon är, som kanske sagt tidigare, redan riden lite, så hon var rätt lätt att jobba. Hon är dock flockens överhuvud och var tvungen att ha koll på vad alla andra hästar gjorde... Det fick jag jobba lite med. Jag gjorde "flex-övningen" när hon började fokusera på något annat eller gnägga. Det fungerade bra.

Kastade även grimskaftet förbi ansiktet för att byta sida och för att träna dem att inte bli rädda om något kommer mot/framför ansiktet på dem. Vi flyttade även bakbenen genom att använda tummen som en "sporre" i magen. Detta gör vi för att förbereda dem på sidförande skänklar när man senare ska rida dem.

För att flytta bakbenen så gör man först "flex-övningen" där de ska flexa huvudet mot bogen/magen, sedan håller man kvar handen där så att de har huvudet mot en, detta som en säkerhetsåtgärd ifall hästen vill sparka dig för då kan du bara ta lite i grimskaftet och deras bakben kommer automatiskt att flytta sig utåt och bort från dig. Jag behövde dock knappt hålla något tryck i grimskaftet under denna övning och ändå flexade Roany. Men när du håller handen där och hästen står still så sätter du tummen i sidan, något längre bak än var skänkeln i vanliga fall tar, och väntar på att hästen flyttar sina bakben. Så fort du märker och gärna innan hästen flyttat bakbenen släpper du tummen och börjar gnida med handflatan där istället för att lugna hästen och berätta för den att den gjorde rätt. Så fort hästen stannat igen, så släpper du handen och "trycket" i grimskaftet och backar undan, för att berömma hästen och ge den "space". När hästen gör rätt får den vara ifred. Sedan flyttar man tummen närmare och närmare den "normala" position som skänkeln har för att flytta bakbenen. Men detta behöver man inte stressa med på en dag.

Vi gjorde även lite arbete på volt. Jag skickade iväg Roany i grimskaftet runt mig, sedan för att få henne att stanna och vända sig mot mig så tog jag ett steg mot magen/rumpan på henne, "som att jag ska attackera henne". Man kan också göra en rörelse med "den bakre" armen mot magen/rumpan för att förstärka rörelsen. Såhär kan man göra för att hästen försöker alltid skydda sina inälvor om den blir attackerad och därmed kommer hästen att vända magen/baken bort från dig för att skydda sig. Därefter skickade jag iväg Roany åt andra hållet och gjorde samma sak där för att stanna och få henne att vända sig mot mig igen.

Jag vette tusan om det går att förstå något av det jag förklarat... (Men jag skriver ner detta mycket för att jag själv ska kunna gå tillbaka och läsa hur vi gjorde ifall jag mot all förmodan skulle glömma bort något..)

Ha en bra dag!

Kommentarer
Postat av: P

Hon ser ut att ha en hel del attityd.

2010-09-14 @ 11:50:18
Postat av: Kattis

Det har hon... Chris låter ingen rida henne för hon bockade till och med av en "bronc rider" förra året... Fet och bestämd!

2010-09-14 @ 22:07:50
URL: http://kattisitexas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0