Dagens pass (ons 15 sept)

Idag tränade jag med samma valack som igår. Han är super snäll och lugn som en filbunke. Hoppade upp rätt snabbt på honom idag, efter kanske 20-30 min. Red runt med han på ridplanen (igår var vi bara i rundkorallen). Tränade att stanna, för en tygel. Alltså lägga handen på låret och hålla tills han stannar och står still. Vi rider ju alltid i repgrimma på dessa unga hästar. Sedan flyttade jag undan bakbenen från skänkeln, samtidigt som han har huvudet böjt. Efter det så travade vi, gjorde lite inåt-volter (annars har vi alltid grimskaftet mot staketet för att kunna rädda knäna om hästen skulle få för sig att göra något dumt eller skena iväg). Denna herre är väldigt lat och bekväm vilket resulterar i att han gärna vill stanna när man gör volter, men det gick bra. Hellre att dem stannar än skenar iväg. Efter att vi gjort volter som fungerade bra åt båda hållen så gjorde vi rakspår över hela arenan. Tog fäste på en punkt och försökte rida så rakt som möjligt dit. I början försöker vi använda så lite ben som möjligt för att komma fram i skritt eller trav, men i denna övning använda jag benen lite för att styra honom och få honom att gå rakt. Lite svårt på annat sätt när man bara har en tygel. Men det funkade kanon också! Det kommer bli en superhärlig häst detta! Han stoppar bra också! (Chris gjorde några stopp med han samt galopperade utan grimma! Observera att hästen är 2 år..)

Det var roligt idag! Men förmodligen den varmaste dagen hittills (det är ca 31 grader nu när solen gått ner...undra hur varmt det var idag mitt på dagen...)! Det är illa när man kommer hem och man har problem att få av sig jeansen för att dem klibbar fast av all svett... Jag längtar tills det kommer lite svalare väder hit, eller i alla fall just när vi ska ha denna lektionen för det är olidligt att stå ute i solen när det är 35 grader i skuggan. Och vi står ju inte bara heller, utan vi arbetar och rider...


Tummen upp för denna duktiga häst!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0