Dagens pass med fröken

Det går framåt med stormsteg för lilla fröken. Nu går hon att styra och byta varv med, mest genom att bara använda skänklarna. Igår fick jag hjälp av Peyton att få henne i trav och det gick bra. Han fick driva på henne från marken men idag så har vi travat runt rundcorallen helt själva! Utan problem. Stoppen sitter, för hon är världens lataste egentligen.. Men man måste alltid vara säker på att dem förstår vad som betyder stopp, ifall dem en dag skulle bli rädda för något och skena iväg..

Idag tränade vi lite grann med att säcka våra hästar. Chris gick omkring i rundcorallerna med en pinne med en plastpåse på längst ut. Min enda uppgift när jag red var att vända Fröken mot "det läskiga". När hon spände sig eller ville röra på sig så fortsatte Chris vifta och när hon slutade och stod still tog han ett steg tillbaka och släppte på så sätt trycket på henne (alltså gav henne belöning för det bra beteendet).


Hon är inte lätt att ta kort på... Hon ska hela tiden hänga med ca en meter efter en... Men det är inte så att hon är jobbig och är i ens personliga område, hon är bara väldigt trogen.


Man får helt enkelt stanna och sedan gå fort ifrån henne, då får man en sån här fin bild mitt i gången... Det gick absolut inte att ta en bild från sidan... haha


Eller så kan man ju hoppa upp på staketet och fota henne uppifrån. Hon är en liten pärla.

Kommentarer
Postat av: P

Är det en hackamore (bosal, jaquima) hon har på sig?

2010-09-29 @ 07:44:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0