Dagens pass

Idag red jag det bruna stoet igen. Jag började passet med att spänna fast tyglarna mellan frambenen för att lära henne att sänka huvudet och gå undan för trycket i tyglarna. Så hon fick skritta runt så några minuter sedan trava lite lätt. Det gick bra, när hon kände tryck i munnen så sänkte hon huvudet. Så hon fick ha tyglarna fastspända några varv sedan gav jag mig, för jag vill inte att hon ska överanstränga sig.


När man börjar kräva att hästen ska arbeta i form så börjar dem använda muskler dem vanligtvis inte använder, speciellt inte som unghästar, därför ska man ta det lugnt från början och successivt öka längden man gör detta. Det är även ganska vanligt att unghästar försöker stegra när dem är fastspända på detta viset och det resulterar i att dem stegrar över. Så därför är det ju en fördel att bara göra detta när man har dem i en rundcorall och man inte sitter på.

Mustangen i gruppen stegrade över förra veckan när hon var fastspänd mellan frambenen. Men vad ska man göra, hon är en häst och på något sätt måste hon ju lära sig... Dem lär sig allra bäst genom att lära sig själv... Det är ju inte direkt som att någon gjorde något med henne så att hon skulle stegra över. Det enda K gjorde var att driva henne framåt i skritt/långsam trav... Förhoppningsvis stegrar hon inte över igen.

Det bruna stoet skötte sig i alla fall exemplariskt utan att stegra. Sedan red jag henne lite i skritt och trav, böt varv och gjorde lite stoppar. Vi flyttade även bakbenen samt gjorde början till sidepass. Chris provade även att rida henne idag och det gick bra. Han galopperade med henne och backade henne efteråt. Backa tyckte hon var lite löjligt, men hon fattade till slut poängen. Han knäppte lös tygeln på ena sidan och tog den under halsen/bogen för att kunna sätta tryck där för att få henne att backa och det fungerade.

Imorgon fortsätter vi, jag älskar dessa lektioner! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0