Simmat med stora vattensköldpaddor!

Idag tog vi vår hyrbil som vi hyrde igårkväll och åkte till Tulum 06.30. Där kollade vi på ruiner från Maya-indianerna.

Maya-indianerna levde nog ganska bra med denna stranden nedanför sina tempel

Sedan åkte vi ut i djungeln för att försöka se barracudor, men dem lös med sin frånvaro. De brukar samlas i en liten passage in till en lagun från havet, men tidvattnet var redan högt nog så dem hade förmodligen redan simmat in i lagunen för att jaga när vi kom. Den smala passagen blir sand när det är lågt vatten. Vägen dit ut var gropig och jävlig, men vi fick se riktig Mexikansk djungel i alla fall, det var i ett naturreservat. Efter det åt vi lunch på en liten restaurang efter vägen. Den delikata lunchen bestod av tacos (men inte alls vad svenskar kallar tacos!).

Den smala passagen där barracudorna simmar igenom

Efter vi ätit lunch åkte vi vidare till Akumal och snorklade med en guide. Vi snorklade över världens näst största korallrev och fick se flera stora vattensköldpaddor. Dem var gigantiska och simmade jätte nära! En höll nästan på att simma in i mig! Dem käkade lite på botten, simmade upp till ytan för att hämta luft, simmade vidare en bit och så höll dem på. Det var superhäftigt! Såg även en massa andra fiskar, typ "Hitta Nemo"-style.

Stranden som vi snorklade ifrån

Vi åkte även förbi en annan lagun en snabbis och kollade in den, det såg helt underbart ut!

Några fiskar i lagunen, men likadana var det där vi snorklade bland annat

Solnedgång i Akumals lagun

Vi avslutade kvällen med att åka till ett ställe som en guide som vi mötte i Akumals lagun tipsade om. Där hade de delfiner, sälar och sjölejon i hamnen. Det var ett jätte fint ställe! Men det var tyvärr mörkt när vi kom så det var svårt att ta en bra bild på delfinerna...