Min häst är så duktig, eller?

Min häst var så duktig idag! Fram till de sista 10 minuterna, då var hon minst sagt förbannad... Hon sparkade varje gång jag försökte göra något... Hon var förmodligen slut i kropp och huvud...

Vi började passet med att spola av och smörja hennes sår. Detta gillade hon inte alls. Första dagen gick hon rakt in där vi stängde in henne för att kunna rengöra. Vi stände in henne mellan två grindar och ett staket, så det blev en liten trekant, ungefär som en "veterinär-box". Andra dagen gick hon tveksamt in. Idag var det blåvägran redan utanför... Stackars poa! Men hon verkar inte alls berörd när man rengör såret. Jaja, det gick bra i alla fall till slut.

Sedan sadlade jag, longerade henne lite, red lite i rundcorallen. Hon skötte sig bra. Vi öppnade och stängde även 4 grindar på vägen från rundcorallen till stora arenan. Så hon var superduktig (och jag behövde aldrig sitta av, haha)! Hon flyttar tillbaka mot grinden superbra när man ska stänga, hon skulle kunna bli en bra trail-häst! Jag släppte inte en enda grind med handen innan den var stängd, det tycker jag är bra för att vara en två-åring! Att kunna ställa upp sig längs grinden, stå still på en hand medan jag öppnar låset på grinden, öppna grinden och gå igenom, svänga runt utan att jag behöver släppa grinden, flytta mot grinden och stå still medan jag hänger mig ner och stänger grinden, utan problem! Många utav unghästarna i vår grupp (och jag vet att massor med hästar hemma som har samma problem) har problem med momentet att svänga runt och gå tillbaka mot grinden i sidepass. Första dagen när vi tränade på att öppna grindar så var alla jätte ivriga att göra allt. Jag nöjde mig dock med att endast ställa upp min häst mot grinden och stå still och klappa henne där. Jag vet inte om detta gör någon skillnad att gå sakta fram eller om hon bara är en naturbegåvning.

Men i alla fall så skötte hon sig kanon hela passet! Jag travade runt i lugn trav, gjorde volter, galopperade, osv. Tills helvetet bröt lös, vi var längst ner på arenan och chris kommer galopperande med Roany och stannar mot väggen, inga problem, han vänder och galopperar iväg, inga problem. Någonting låter bakom oss och Courtneys häst blir rädd och börjar galoppera, så det gjorde min också, helt galet fort... Försökte göra en "one-hand-stop", men det funkade ju sisådär, men samtidigt så funkade det, för hon kunde ju inte springa lika fort som hon hade velat. Vi fick stopp efter 3/4 av banan... Efter det så var hon rädd för nedre halvan av banan och ville jag trava så sparkade hon mot skänkeln. Vi avslutade i alla fall med några travsteg utan spark och en skrittvolt, sedan fick det vara nog. Är hon slut i kroppen så är inte jag den som kommer pressa henne när hon är så ung.

Jag hoppas hon är på bättre humör på måndag! Bara 2 pass kvar nu :(


Jag och min lilla häst (observera vädret, så ser det ut i stort sett hela tiden, hittills sen 19 aug har det regnat max 5 dagar och då kommer det en skur sen är det över)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0