Management and Training of Horses

Idag åkte jag ut med en annan tjej som också kommer läsa denna kursen till Dub Parks Memorial Arena för att starta denna kurs som jag längtat efter. När vi kommer dit finns det inga hästar där och grinden är låst... Det såg helt öde ut... Men till slut kommer vår lärare och låser upp och vi går in och sätter oss på hinkar för att ha genomgång. Stället är tydligen inte godkänt än för att ha hästar på så de har lite pappersarbete att göra först...

Vi gick igenom vad vi kommer förväntas göra och inte göra under kursens gång. Att vi kommer träna med hästar som kanske aldrig har haft en grimma på sig eller åtminstone inte sadel. Så vi ska träna från marken, sedan sadla och rida in hästarna. Allt vi gör kommer att antingen ge hästen en god erfarenhet att bära med sig resten av livet eller så motsatsen... Så vi ska hjälpas åt och titta på varandra och tala om för varandra hur vi tycker att vi upplever att de hanterar "sin" häst för dagen. Det är inte okej att bete sig som ett rovdjur mot hästen och bli aggresiv, även om man gör det omedvetet så kommer vår lärare att säga till oss. Och vi ska även säga till varandra. Bits en häst är det okej enligt vår lärare att slå till hästen bakom öronen, men aldrig i ansiktet (möjligen på ganaschen är okej).

Vi ska arbeta i round pen men aldrig jaga runt hästen så att den springer varv på varv och vänta ut den så att den blir trött och ger upp. Utan vi ska få hästen att få förtroende för oss utan att köra slut på den totalt. Vi ska korrigera fel hästen gör, som att vilja gå tillbaka till sin flock, men på ett bra och säkert sätt. Alla hästar har instinkter men just unga hästar som aldrig varit i träning har ännu starkare instinkter som kanske späds på av att det är massa obekanta saker, som kanske bilar runt omkring.. Dessa hästar har typ gått i en stor hage hela sitt liv fram tills vi tar i dem. Eller varit med om något och blivit "problemhästar".

Jag verkligen längtar tills denna kurs drar igång! Det kommer bli superkul!

Dagens minuspoäng går till att hinken jag satt på hade målarfärg som inte hade torkat på sig... Jag kände innan jag satte mig och tyckte den kändes torr, men det var den tydligen inte... Så jag har två röda ränder på mina jeans nu... :(

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0